Kierowanie sterem jest prawdopodobnie najprostszą metodą sterowania, więc nie będę tu spędzać zbyt wiele czasu. Zasadniczo, jeśli twoja łódź ma zainstalowany ster, naciśnięcie prawego pedału nożnego obróci ster i sprawi, że łódź pójdzie w prawo, a naciśnięcie lewego pedału sprawi, że łódź pójdzie w lewo. Proste. Podobnie jak skok steru na rufie, ruch do przodu jest konieczny, aby łódź się obracała. Ponadto, podobnie jak w przypadku skoku steru na rufie, zbyt mocne popchnięcie go spowoduje nadmierny opór i spowolni łódź. Z tego powodu użycie małych ruchów steru jest preferowane przy korekcji małych kursów. Ale zmniejszenie prędkości nie zawsze jest złą rzeczą, szczególnie w przypadku unikania kolizji, więc jeśli naprawdę trzeba zwolnić, pchnięcie steru z boku na bok będzie działać jak hamulec wodny i pomoże opóźnić ruch do przodu.
Następny typ sterowania jest jedną z najbardziej użytecznych metod, ale najmniej zrozumiałą dla początkującego wodniaka. Mam na myśli (3) kierowanie kadłubem. Sterowanie kadłubem jest niezwykle proste.

Pochylasz łódkę w przeciwną stronę zakrętu.

Chcesz pójść w lewo? Pochyl łódź w prawo. Chcesz iść w prawo? Pochyl łódź w lewo. Łatwy. Tak jak przy użyciu steru lub wykonując skok steru, łódź musi się poruszać, aby mogła się obrócić.
Większość żeglarzy wie, że gdy łódź jest nadmiernie przechylona, chce odwrócić się od przechyłu i skręcić w górę na wiatr. Jednym z głównych powodów jest sterowanie kadłubem.
Niektóre łodzie kierują kadłubem lepiej niż inne i aby wyjaśnić dlaczego, ważne jest, aby zrozumieć, jak działa układ sterowania kadłubem. Działa to poprzez zmianę kształtu śladu łodzi w wodzie. Ponieważ większość kajaków i żaglówek w tej sprawie ma wąskie dzioby, szerszą średnicę i wąskie tył, tworzą one ślad w wodzie podobny do liścia.
Łódka będzie miała ten symetryczny kształt tak długo, jak długo będzie siedzieć płasko w wodzie. A kiedy woda porusza się wokół tego śladu, będzie się poruszać symetrycznie po zakrętach na każdej burcie, co pozwoli łodzi poruszać się po linii prostej.

Pochylenie łodzi w prawo powoduje, że powierzchnia wody zmieni się.


Powierzchnia kadłuba nabiera teraz asymetrycznego kształtu, a jego prawy bok zachowuje zaokrąglony kształt, podczas gdy wnętrze zmienia się na bardziej prostoliniowe. Taki asymetrycznie zakrzywiony kształt chce poruszać się po wodzie w kierunku podyktowanym krzywizną kadłuba.
Oczywiście teraz lewa burta będzie miała zakrzywioną krawędź w prawo, więc łódź będzie chciała kierować się w prawo.
Wskazówką do agresywnego sterowania kadłubem przy porywistym wietrze jest zawsze odchylać łódź (i ciało) od żagla. Dzięki temu waga ciała jest w lepszej pozycji, aby przeciwdziałać gwałtownym siłom przechyłu żagla.
Teraz powinno mieć sens, że najlepsze łodzie sterowane kadłubami mają bardzo zakrzywione kadłuby. Lubię o nich myśleć jako o łodziach z „biodrami”. Do najgorszych w sterowaniu kadłubowych należą męskie, o długich, prawie prostych bokach. Mimo, że ten typ kadłuba może być dość szybki, może być również bardzo trudny do obrócenia.